המאמר עודכן לאחרונה ב- 24/06/2024 , 12:48
לא כולנו בעלי חברות עם עשרות עובדים.
לא לכולנו תקציב בלתי מוגבל.
לא לכולנו היכולת להתנסות בעשרות פעולות שיווקיות שנגמרות במכה בכיס.
כאן נכנסת לתמונה קניית רשימת תפוצה – כמה פשוט, ככה קל.
במאמר זה אסביר מה ניתן לבצע עם רשימות תפוצה יחסית פשוטות, ובעיקר – האם זה מתאים לכל סוגי העסקים?
שמעתם על עיקרון KISS בעולם העיצוב והשיווק? אלו ראשי תיבות – "Keep It Simple Stupid".
KISS מכוון במקור לנושא העיצובי בעולם השיווק, כמה שפחות אלמנטים מיותרים עבור הגברת הבהירות וקלות ההבנה אצל המתבונן.
ברשותכם אקח עיקרון זה ואנסה להחילו על עולם הדאטה ורשימות התפוצה (וכאשר אני מדבר על דאטה, אני מתכוון לדאטה למטרות שיווקיות בלבד).
מזה שנים רבות פונים אלינו לקוחות עם רצון לקנות רשימת תפוצה מורכבת, מיוחדת, מצוחצחת וקסומה!
קבלו דוגמאות חצי אמיתיות (ובהחלט מוגזמות):
- "אנחנו גוף פיננסי שפונה ללקוחות עם לא מעט כסף בצד ומציעים להם השקעות ייחודיות. אנחנו רוצים להגיע לאנשים מסביון וקיסריה בלבד, מעל גיל 60, שיש להם לפחות 7.5 מיליון ש"ח בחשבון הבנק, מתעניינים בהשקעות באירופה (בעיקר מזרח אירופה) שמוכנים להשקיע ואוהבים לשוחח בטלפון עם אנשי מכירות."
- "אנחנו חברה שמתעסקת בפינוי פסולת אלקטרונית. אנחנו מעוניינים להגיע למנהלי תפעול, במפעלי ייצור שבבים בצפון הארץ בלבד. עדיפות גבוהה סביב נהריה, ברדיוס של 20 ק"מ. אנחנו רוצים שהמידע יהיה 100% עדכני וחובה שלכל מנהל תפעול יהיה נייד אישי, מייל מאומת, וותק בחברה ולינק לפרופיל הלינקדאין שלו."
ישנן כל כך הרבה דוגמאות, אין לזה סוף. אך מהו המכנה המשותף? כולם מחפשים להגיע לאנשים שהם חושבים שהסיכוי להמיר אותם גבוה מאוד.
מהי הבעיה עם הגישה הזו? למעשה יש מספר בעיות, בואו נבחן אותן:
- ככל שהמידע המבוקש מורכב ומדויק, כך עלות מציאת וייצור המידע מרקיעה שחקים.
- ככל שהמידע המבוקש מורכב ומדויק, כך יש משמעותית פחות ממנו.
- ככל שהמידע המבוקש מורכב ומדויק, כך יתכן ולא נוכל להגיע אליו כלל ע"י קניית רשימת תפוצה ואופציה זו תחסם לנו.
כאשר מדובר בדאטה קרה, מומחים אמיתיים מבינים מה צריך לעשות בשביל לייצר רווח יפה. רמז: זה כמעט אף פעם לא לנסות ולקנות את רשימות התפוצה המורכבת ביותר.
אנחנו מסבירים ללקוחות שלנו: על ידי וויתור על מספר פרמטרים, אתם מגיעים לקהל רחב יותר אשר יכלול את הקהל המבוקש שלכם גם כך. תשלמו משמעותית פחות ותקבלו משמעותית יותר.
גישה זו לא מתאימה לכל עסק ובטח שלא לכל פעילות שיווקית. לדוגמה: עסק שמעוניין להוציא שיחות מכירה לא יכול להרשות לעצמו להוציא שיחות לאנשים שאינם מאוד רלוונטיים. זמן הטלפנים והסוכנים הוא לרוב ההוצאה השיווקית הגבוהה ביותר. חשוב מאוד לנצל זמן זה בצורה האפקטיבית ביותר.
אז אנחנו מבינים שוויתור על קניית רשימת תפוצה מורכבת לא מתאים בכל סיטואציה, אז למי ומתי זה כן מתאים?
אנחנו מוצאים את עצמנו לא פעם, מייעצים ללקוחות הפונים אלינו לא לבצע טלמרקטינג (או טלמיטינג), ולגשת לאפיקים שיווקים שיאפשרו להם לגרוף לידים חמים במהירות, על ידי פניה נרחבת לרשימת תפוצה פחות מורכבת אך עדיין רלוונטית.
פעולות שיווקיות כמו: טרגוט הדאטה שלנו ב-META (פייסבוק \ אינסטגרם), שליחת וואטסאפ, שיגור SMS (בעיקר כאשר קהל היעד הוא המגזר הערבי), מיילינג ליסט ואולי אפילו הודעות קוליות מוקלטות (בעיקר כאשר קהל היעד הוא המגזר החרדי).
נכון, זה לא תמיד מתאים. בואו ניגע במקרה מהשבוע האחרון בו זה בהחלט התאים:
לקוח שלנו מתחום הפרסום גייס לקוח שצריך לפנות לאדריכלים שמתעסקים בבניה מוסדית בלבד ובאזור ת"א בלבד.
הוא מבקש מאיתנו ניידים ומיילים לכל אדריכל. איתור ויצירת רשימת תפוצה זו היא משימה קשה, ארוכה ויקרה כאשר מדובר רק על להבין מי הם האדריכלים האלו – שלא לדבר על מציאת נייד ומייל של כל אחד ואחד מהם.
בסוף נגיע ל-20 רשומות מתאימות, אחרי שבועיים עבודה, כאשר עלות רשימת תפוצה זו יכולה להגיע ל-20,000 ש"ח + מע"מ (ממש מיותר, אנחנו כמעט מידי יום מורידים לקוחות מרעיונות שכאלו).
המלצנו ללקוח על גישה קצת שונה. במקום לצאת להרפתקה לא הגיונית ובטח שלא כלכלית, הצענו לייצר בצורה פשוטה אך מאוד יעילה, רשימת תפוצה עדכנית של אדריכלים. ללא סייגים ומכל הארץ.
אבל, נכין לו את הדאטה לפרסום ב-META. כלומר, הוא יכול לקלוט את הדאטה ל-META וכל האדריכלים בקובץ שיגיע מ-Data Rhino יראו את הפרסומת שלו.
התוכן בפרסומת עצמה כבר יסנן בקלות את האדריכלים שאינם רלוונטיים.
כך נגיע בהכרח לאדריכלים המבוקשים בעלות נמוכה משמעותית ובזריזות.
אחזור ואציין בשלב זה את עיקרון KISS אותו הזכרתי מעלה – KEEP IT SIMPLE STUPID.
לעיתים, אנחנו מגיעים לספקים עם רעיון או דעה מושרשת.
לעיתים, תיתקלו בספק עם ערימות של ניסיון, אולי ספציפית בתחום שלכם.
לרוב, כדאי להקשיב לספק זה ולנסות להבין האם הספק מעוניין בהצלחה הכלכלית שלנו – הרי מי לא רוצה לקוח חוזר? (בטח אם הספק המשוגע הזה מנסה להוריד אותנו מהוצאה מוגזמת של קניית רשימת תפוצה דמיונית).
אנחנו שמים לב לאורך השנים שרוב הלקוחות שמגיעים אלינו מגיעים עם איזו משאלת לב מוגזמת ולעיתים ממש חסרת אחיזה במציאות. לרוב, הבקשה המוגזמת תוביל את הלקוח לחיפוש אינסופי אחר מחט בערימת שחת. מן הסתם, חיפוש זה לרוב לא יגיע לכדי מימוש ויסתכם בבזבוז זמן מוחלט.
אנחנו מפצירים בכל לקוח שמגיע אלינו, ראשית, פרט לנו בדיוק למי תרצה להגיע. תפליג, תגזים, תדייק בצורה קיצונית – אנחנו רוצים להבין עד הסוף למי אתה הכי רוצה להגיע ולמה.
באותה נשימה נפציר בכל לקוח להאזין ולפתוח את ראשו לכיוונים שיווקים שאולי לא חשב עליהם בכל הנוגע לקניית רשימת תפוצה.
אחרי הכל, מה לא עברנו, מה לא ראינו ומה לא עשינו ב-16 שנים האחרונות בכל הנוגע לעולם הדאטה ורשימות התפוצה.
חשבו על זה כך:
אתם סוכני ביטוח? מתכננים פיננסים \ פנסיונים? חושבים שאתם הראשונים שפונים אלינו לרכישת דאטה?
אנחנו מגיעים עם ניסיון של אלפי לקוחות מהתחום שלכם, אנחנו יודעים מה עובד ומה לא.
אתם עמותה המחפשת תורמים פוטנציאלים? או אולי חברת השקעות נדל"ן?
אנחנו מגיעים עם ניסיון של אלפי לקוחות מהתחום שלכם, אנחנו יודעים מה עובד ומה לא.
אסכם ואומר, אם הגעתם לכאן ואתם חושבים שקניית רשימת תפוצה עשויה לקדם את העסק שלכם – אל תהססו, פנו אלינו לשיחה נעימה ומקצועית.
נדגיש עבורכם את כל האותיות הקטנות – ויש לא מעט שכאלו בעולם הדאטה הקרה.
נסביר לכם בדיוק מה כדאי לעשות בשביל לייצר רווח גבוה על רשימת התפוצה שקניתם.
מכם נבקש רק דבר אחד – הגיעו לשיחה עם ראש פתוח ורצון לפצח את נושא הדאטה עבור העסק שלכם, אנחנו ניקח את זה משם.